منوی سایت

سه شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۸
سربازان و دانشجویان برای رفتن به اربعین وثیقه نمی‌خواهند

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: برای مشمولان غیر غایب که تصمیم دارند برای اربعین به عراق مسافرت کنند، تسهیلات خروج از کشور در نظر گرفته ایم

سردار تقی مهری، در نشست خبری، اظهار داشت: اولین حضور جوانان برای پذیرش مسئولیت پذیری و مشارکت در عرصه‌های مهم دفاعی، نظامی، امنیتی و اجتماعی، خدمت سربازی است. وی تصریح کرد: کسب مهارت‌های جمعی، شیوه زندگی دسته جمعی در سربازی برای جوانان مطرح می‌شود؛ بنابراین تقویت روحیه ایثار و کمک به دیگران از مزایای خدمت سربازی است. در دوران مقدس سربازی، سربازان، نظم پذیری، فرمان پذیری و مشارکت در صحنه‌های اجتماعی که امسال در سیل، زلزله و دیگر بلایا شاهد آن بودید را می‌آموزند. وی یادآور شد: برای مشمولان غیرغایبی که در ایران تصمیم به شرکت در مراسم اربعین حسینی را دارند، سازمان وظیفه عمومی با هماهنگی لازم تسهیلات خروج را برای زائران محترم در نظر گرفته است. امسال تمامی دانش آموزان، دانش جویان، طلاب که قصد سفر به عتبات عالیات را برای اربعین سال ۹۸ دارند، می‌توانند بدون سپردن وثیقه از کشور خارج شوند. حتی افرادی که برگ اعزام به خدمت گرفته اند هم می‌توانند به دفاتر خدمات الکترونیک پلیس، برگه‌های اعزام خود را ثبت کنند و از تاریخ ۷ مهر سال جاری تا ۱۰ آبان سال جاری می‌توانند در سامانه پلیس ورود و ثبت نام کنند و مجوز خروج از کشور را توسط سازمان وظیفه عمومی دریافت کنند و گذرنامه بگیرند و بدون وثیقه در این مراسم شرکت کنند. سردار مهری گفت: بنابراین این تسهیلات برای زائران حسینی فراهم شده تا افراد بتوانند به راحتی در این مراسم شرکت کنند. موضوع بعدی در رابطه با افرادی است که در سال جاری متقاضی کنکور بودندو قبول شدند. تا مهرماه سال جاری این افراد مهلت انتخاب رشته دارند که به ادامه تحصیل خود بپردازند. رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت: قرار است در برنامه ششم محقق شود که هر فردی به خدمت مقدس سربازی می‌آید، یک مهارت را در زمینه‌های مختلف به انتخاب خود فرا بگیرد و بعد از دوران سربازی، تسهیلات مناسبی که از سوی دولت در اختیار سربازانی که در دوره‌های مهارت آموزی شرکت کرده اند، اختصاص بدهند.

رئیس سازمان وظیفه عمومی ناجا خاطرنشان کرد: ثبت نام افرادی که مشمول جریمه خدمت سربازی هستند یعنی افرادی که بیش از ۸ سال غایب بودند به پایان رسیده است. این افراد با پرداخت جریمه می‌توانستند کارت معافیت خود را دریافت کنند. البته امسال این طرح پایان یافته و منتفی شده است؛ بیش از ۵۸۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده اند و ۴۶۰ هزار نفر نیز جریمه خود را پرداخت کرده اند و حدود ۱۰۰ هزار نفر نیز تاکنون اقدامی نکرده اند.
وی ادامه داد: افرادی که از این طرح استفاده کرده اند و حدود ۵۰ قسط خود را پرداخت کرده اند می‌توانند در مراسم اربعین حسینی بدون وثیقه شرکت کنند.
سردار مهری گفت: سربازان مشمول خدمت از طریق فرماندهان می‌توانند برای سفر اربعین مراجعه کنند البته هر یگان سقفی را تعیین کرده است.
سردار مهری از افرادی که سرباز فراری هستند، خواست تا به یگان خود مراجعه کنند و گفت: سازمان قضائی نیرو‌های مسلح تخفیف خوبی تعیین کرده است. وی ادامه داد: کسانی که مشمول غایب باشند، شناسایی و از خدمات محروم می‌شوند. همچنین تمام دستگاه‌های خصوصی و دولتی حق بکارگیری مشمولان غایب را ندارند و مجازات برای این دسته از افراد تعیین می‌شود.