زیست فناوری میکروبی

معرفی رشته

علم زیست فناوری از جمله علومی است که در چند سال اخیر با پیشرفت های مداوم مواجه بوده است . رشته بیوتکنولوژی به کاربرد روشهای علمی و فنی در تولید و یا تبدیل بعضی مواد به کمک عوامل بیولوژیک (میکروارگانیسمها، یاخته‌های گیاهی و جانوری و آنزیمها و... ) برای تولید کالا و خدمات در کشاورزی، صنایع غذایی، دارویی، پزشکی و سایر صنایع  می پردازد.


واژهٔ میکروب یک اصطلاح کلی است که به باکتری‌ها، ویروس‌ها، آغازیان و مخمرها (در هر دو گروه مفید و مضر) گفته می‌شود در حالی که منظور از این واژه در زبان محاوره‌ای، بیشتر، ویروس‌ها و باکتری‌های بیماری‌زا می‌باشد.

میکروبیولوژی یا میکروب شناسی دانشی است که درباره میکروارگانیسم‌ها یا جانداران بسیار ریز بحث و گفتگو می‌کند. جاندارانی که در میکروبیولوژی بیشتر بررسی می‌شوند شامل پروکاریوتها ، باکتری‌ها، ویروسها، و یوکاریوت‌هایی مانند قارچ و تک سلولی‌ها یا پروتوزوآها می‌باشد.
اما در میکروبیولوژی پزشکی یا میکروب شناسی پزشکی ، مطالعه چرخه رشد و تکثیر میکرو ارگانیسم های بیماری زا به منظور مبارزه با آنها در کنار مطالعه میکروارگانیسم های مفید در تولید داروهای پزشکی و دامپزشکی، از موضوعاتی است که مورد بررسی قرار می گیرد.
امروزه رشته میکروب شناسی پزشکی با بسیاری از رشته های دیگر نظیر ژنتیک، پزشکی، زیست شناسی سلولی، انگل شناسی، قارچ شناسی پزشکی و بیوشیمی ارتباطی نزدیک و تنگاتنگ یافته است.
از آنجا که علم میکروب شناسی پزشکی ماهیتاً بدنبال کشف علل و اسباب بیماریهای عفونی جهت درمان و کنترل آنها می‌باشد، لذا می‌توان نتیجه گرفت که آموزه های این رشته نقش مهمی در ارتقاء بهداشت عمومی و تشکیل یک جامعه سالم به عهده دارد.

بیوتکنولوژی میکروبی یعنی استفاده از ویژگیهای انواع میکروبها در تولید و تجزیه مواد مختلف نظیر هورمون های انسانی . این کار به روش نوترکیبی، از تولید حشره کش های میکروبی، تولید انواع ماکرو مولکولها و استخراج کانی ها تا زدودن مواد زاید سمی در شرایط متعارف، انجام می شود.
دانشجویان‌ گرایش‌ "بیوتکنولوژی‌ میکروبی" در زمینه‌ بیوتکنولوژی‌ غذایی‌ و دارویی‌، تولید آنزیم‌ها، پروتئین‌ها، پلی‌ ساکاریدها، قارچ‌ها و مخمرها اطلاعات‌ لازم‌ را به‌ دست‌ می‌آورند.