منوی سایت

چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸
وضعیت «نمودار» کرونا در ایران| سه ماه حیاتی برای عبور از بحران

 

 یکی از دغدغه‌ها و دلهره‌های این روزهای مردم، این است که بالاخره کی از دست کرونا راحت می‌شویم. مسئولان وزارت بهداشت، پاسخ دقیق و روشنی برای این سوال ندارند و تنها به این نکته اکتفا می‌کنند که برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، باید توصیه‌های بهداشتی را جدی گرفت.

مسعود یونسیان و اکبر فتوحی دو تن از اساتید اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در ارتباط با وضعیت کرونا، به داروی مؤثر برای درمان کرونا اشاره کرده و گفته‌اند که در این صورت، علاوه بر درمان مبتلایان و کاهش کشندگی و در نهایت کاهش مرگ و میر بیماری، طول دوره بیماری و در نتیجه شانس آلوده کردن افراد سالم توسط بیماران نیز می‌تواند کاهش پیدا کند. آنها در ارتباط با تغییر رفتار ویروس با گرم شدن هوا، عنوان داشته‌اند که اغلب ویروس‌های این دسته در هوای سرد فعالیت بیشتری دارند و با گرم شدن هوا ممکن است از شدت یا قابلیت انتقال آنها کاسته شود.

در همین حال، شیرین افهمی متخصص بیماری‌های عفونی، با عنوان این مطلب که ویروس کرونا سرمادوست است و انتظار داریم شدت بیماری با گرم شدن هوا کاهش یابد، گفت: اما به دلیل انتقال فرد به فرد این ویروس ممکن است روند بیماری کرونا در هوای گرم نیز ادامه یابد. وی با عنوان این مطلب که رفت و آمدها موجب حضور افراد در تجمعات و انتقال ویروس می‌شود، افزود: بیشتر مبتلایان به ویروس کرونا دارو نیاز ندارند و فقط از مایعات و تب بر استفاده کنند. کوروش احمدی متخصص طب اورژانس، در ارتباط با وضعیت شیوع کرونا در کشور، گفت: اوج بیماری کرونا در کشور اواخر فروردین و اوایل اردیبهشت اتفاق می‌افتد و اکنون در ابتدای راه هستیم.

بر اساس آنچه که دست اندرکاران حوزه سلامت و متخصصین امر عنوان کرده‌اند، در روزهای آینده شدت این بیماری بیشتر نمایان خواهد شد و انتظار می‌رود با ورود به سال جدید، موارد ابتلاء افزایش یابد. در عین حال، انتظار می‌رود موارد ابتلاء در اردیبهشت به کمتر از فروردین برسد و در نهایت، اگر مردم به توصیه‌های بهداشتی توجه کنند، می‌توان پیش بینی کرد که این بیماری در خرداد ماه کنترل خواهد شد. در واقع، می‌توان چنین تصور کرد که سه ماه حیاتی را برای عبور از بحران کرونا، پیش رو داریم.