منوی سایت

سه شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۹
چالش های پرورش نیرو در دانشگاه صدا و سیما

دانشگاه صداوسیما در تلاش است تا بتواند نیرو‌های منحصر به فردی را برای سازمان تربیت کند، اما اینکه تا چه مقدار این نیرو‌ها می‌توانند در صداوسیما اثرگذار باشند، هنوز جای بحث دارد.

گروه خبرگزاری سایت فراگیرنت : «مدرسه عالی رادیو و تلویزیون» پس از انقلاب فرهنگی تبدیل به دانشکده صداوسیما شد و از سال ۹۲ در چهارچوب دانشگاه درحال فعالیت است. عده‌ای از این تغییر به خوبی یاد می‌کنند و برخی نیز معتقدند دانشکده صداوسیما به دلیل تاکید بیشتر بر روی مبانی عملی، موثرتر از دانشگاه صداوسیما بود.

آیا رشته‌های محدود این دانشگاه قادر به رفع همه نیاز‌های سازمان است؟ 

دانشگاه صداوسیما متشکل از ۴ دانشکده در تهران و یک دانشکده در قم است. در این ۵ دانشکده رشته‌های ارتباطات، فنی و هنر تدریس می‌شود که قرار است بخش عظیمی از نیاز تخصصی سازمان را پوشش دهد. البته ناگفته نماند که با وجود انبوه تخصص‌ها در سازمان، به نظر می‌رسد تنوع رشته‌ای در این دانشگاه هنوز محدود است. در جدول زیر شرح رشته‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه صداوسیما خواهد آمد:

 

مقطع / دانشکده‌ها ارتباطات فنی هنر
کاردانی - برق الکترونیک -
کارشناسی روزنامه‌نگاری مهندسی برق کارگردانی تلویزیون / انیمیشن و هنرهای دیجیتال
کارشناسی ارشد مدیریت رسانه / روزنامه‌نگاری رادیو تلویزیون برق مخابرات / مهندسی صدا نویسندگی رادیو / تهیه‌کنندگی رادیو / تهیه‌کنندگی تلویزیون


دانشکده صداوسیما (قم)

 

دانشکده ها رشته
هنرهای رسانه ای تولید سیما/ ادبیات نمایشی گرایش فیلمنامه نویسی
فرهنگ  وارتباطات اسلامی علوم ارتباطات اجتماعی/ دین و رسانه


رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه صداوسیما در پاسخ به این سوال که آیا این رشته‌های محدود می‌توانند همه نیاز‌های سازمان را رفع کنند، گفت: نیرو‌های سازمان فقط از طریق دانشگاه جذب نمی‌شوند و وظیفه‌ ما تربیت نیروی متخصص است. در سازمان مشاغلی وجود دارد که عمومی هستند و اکثر دانشگاه‌ها در آن دانشجو می‌پذیرند؛ سازمان هم قطعا به آن نیرو‌ها نیاز دارد. مشاغلی مانند کارشناس مالی، کارشناس آموزش، حراست، کارشناس اداری و ... که نیروی متخصص آن از طریق دانشگاه تامین نمی‌شوند.